07 april 2006

Pro Evolution Soccer

Det var en vecka sedan jag skrev här senast. Anledningen är att jag inte har så mycket nytt att presentera. Examensarbetet står kvar på ungefär samma ställe som jag var på förut. Jag håller fortfarande på att skriva om vilken metod jag ska välja, och jobba med prototypen av webbsidan.

Jag håller faktiskt på med ett annat projekt nu, som jag tycker är betydligt roligare och lättare att motivera sig att arbeta med än examensarbetet. Ett av mina favoritspel enda sedan Super Nintendo har varit International Superstar Soccer- och Pro Evolution Soccer-serierna utvecklat av Konami. Jag har den smala favoritgenren fotbollsspel, och där är Pro Evolution Soccer outstanding. Första gången jag spelade International Superstar Soccer Deluxe på SNES så var jag väl inte direkt frälst, men när jag kom väl kom in i det lärde jag mig att uppskatta den överlägsna spelkontrollen, den och de flesta andra bitar av spelet har nu förbättrats till perfektion i den senaste versionen. Den enda nackdelen jämfört med främsta (enda) konkurrenten, Electronic Arts Fifa Soccer, är att de inte har fulla spelarlicenser i alla lag. Därför får innehåller vissa lag endast spelare med påhittade namn. Det är de riktiga spelarna, men namnen har förvrängt lite, t.ex. kallas fransmannen Anelka för Aneuta. Även licenserna har dock blivit bättre i senaste versionerna av spelet, och nu är innehåller de fem största europeiska ligorna riktiga namn på spelarna. Men fortfarande är t.ex. stora landslag som Tyskland och Holland inte licensierade. Något jag också stör mig på är att när spelet släpps, vanligtvis i början av november varje år, så kommer det med laguppställningar från mitten av augusti. Jag vill att det ska vara perfekt, därför är bland de första jag gör när jag får en ny version av spelet att ändra alla namnen så att de blir korrekta, och fixa alla spelarövergångar. Nu när jag har versionen på PC går det oftast att ladda ner data som någon annan har fixat, annars kan jag sitta på vissa spel och ändra betydligt mer än vad jag faktiskt spelar.

Pro Evolution Soccer 5, eller PES5 som jag brukar kalla det, är det första spelet i serien som innehåller ordentliga onlinemöjligheter. Konami tillåter varje spelare som har köpt spelet att registerar sig på deras webbsite: http://pes5web.winning-eleven.net/pes5ec/reguser/, med produktnyckeln som följer med spelet. Sedan är det bara att logga in i spelet och spela mot vem som helst som också har registrerat sig. Detta är lysande, för efter 2 års med PES3 och PES4 började jag tröttna på att spela matcher endast mot en datorspelare. Det är mycket roligare att mäta sina krafter mot andra spelare, och spelet blir inte så stelt och förutsägbart. Nu spelar jag nästan enbart matcher online. Det var bara en nackdel. När man spelar online laddas orginalinställningarna av spelets databas. Det betyder att man tvingas att spela med en mängd påhittade namn och nu ett halvår gamla laguppställningar. Därför blev jag väldigt förtjust när jag hörde om en patch för onlinespel. Den kallades Superpatch och innehöll, de landslag som kvalificerat sig för VM och Champions League som inte fanns med i spelet, uppdaterade laguppställningar, nya arenor, uppdaterade ansikten på många spelare, nya dräkter, och ny musik. Och det bästa och viktigaste av allt, den fungerar online! På något sätt tycker jag att det är roligare att även förlora när jag spelar med riktiga laguppställningar. Jag spelade grymt mycket online direkt efter jag installerat Superpatchen. Idag har jag spelat ca 670 matcher online sedan november 2005. Det är mer än 3 matcher i snitt per dag och sammanlagt 342 timmar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar