27 april 2006

Resultatet i examensarbetet

Under insamlandet av data har ganska mycket information kommit fram. Dock inte helt entydiga svar på alla frågor jag ställde tidigare under arbetet under problemspecifikationen. Detta kan bero på att mitt arbete har varit lite för omfattande, och inte riktigt specificerat på en typ av annons, utan mer översiktligt jämfört de olika typerna av annonser. Denna typ av jämförelse har inte genomförts förut. I övrigt bekräftar de svaren som kommit in det som tidigare har konstaterats i andra undersökningar.

Första frågan i problemspecifikationen var ”Vilken typ av webbannonser som vana Internetanvändare upplever det som mest lockande att klicka på”. Här har inte riktigt något klart svar framkommit i min undersökning. Antalet deltagare är för få för att statistiskt bevisa något och svaren har skiljt sig åt ganska mycket mellan deltagarna. Dock går det att se tendenser på att några annonser är lite mer lockande att klicka på än andra.

Enligt svaren i tabellen så är textlänkar och grafiska webbannonser de mest lockande typerna av annonser. Här är det märkligt att fler än hälften svarade att de tyckte att grafiska bildannonser är mest lockande att klicka på, fastän det var fler deltagare som klickade på textlänkarna. Att siffrorna är så låga för sökboxlänkar tror jag beror på att inte många vet vad det är för något. Det stod på enkäten att det var annonserna till höger om sökresultatet. Det borde dock ha varit ännu tydligare hur de såg ut, för att deltagarna skulle komma ihåg om de uppmärksammade dessa eller inte. Dessutom borde ytterligare en fråga om detta vara med i undersökningen för att få en rättvis jämförelse mellan sökboxlänkar och övriga annonser. Nu är det till exempel okänt hur många som klickade på sökboxlänkarna, eftersom den frågan utelämnades från enkäten. Sökboxlänkar är ändå bra på så sätt att de flesta som klickade på dem tog en vara därifrån i det första scenariot.

Översikt över resultatet på undersökningen


Extrafönster

Textlänkar

Bildannonser

Sökboxlänkar

Uppmärksammade

22

33

38

5

Klickade på

6

23

16

4

Mest lockande

1

9

20

2

Minst lockande

18

8

5

1

Enligt svaren på enkäten och de kommentarer som inkommit står det helt klart att majoriteten av deltagarna i den här undersökningen tycker att extrafönster är den mest irriterande typen av annonser. Av de övriga typerna av annonser så är det ingen som framkallar några starka känslor av irritation. Någon enstaka informant tyckte att textlänkar var otäcka och några var rädda att klicka på bilderna för att det skulle leda till sidor med mer reklam, men i det stora hela så tyckte de att annonserna flöt in ganska bra på sidan. Det var snarare så att de var för små och att de inte lade märke till dem än att de tog för mycket plats och var irriterande och att det var därför deltagarna inte klickade på dem.

Kommentarer som har kommit in varför textlänkar är mest lockande att klicka på är att länkarna som finns på prototypen tydligt säger var de leder (till filmer med låga priser) och att de klickade på den för att hitta billiga filmer under 200 kronor. Hela tjugo personer skrev detta som svar på varför de klickade på textlänkarna. Av dem som klickade på bilder skrev inte lika många att texten var tydlig. Elva stycken observerade att bildlänken skulle ta dem till filmer för 199 kronor, ett pris som gjorde att de skulle klara uppgiften. Nästan dubbelt så många av läste alltså texten på textlänken än på webbannonsen. Varför det är så gavs inga klara svar av deltagarna, därför får jag utgå efter ett eget antagande för att besvara fråga. Bilder syns bättre än text, men användare har blivit vana att ignorera allt som liknar reklam på webbsidor. Detta är inte lika utbrett bland textlänkar, då de oftare används för att länka inom den interna sidan. Några av deltagarna var rädda att klicka på bilderna för att de trodde att det skulle komma upp massa mer reklam, denna rädsla är inte lika stark bara om de klickar på en textlänk.

Extrafönster är mest irriterande eftersom de är jobbiga och i vägen för användaren. Dessutom är det sällan som de innehåller någon intressant information, därför vänjer sig Internetanvändare vid att det oftast bara är störande och ointressant skit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar