29 maj 2006

Slutfasen på examensarbetet

Nu är jag nästan klar med examensarbetet. Efter att undersökningen genomförts och resultatet sammanställts så har det varit ganska lungt, bara lite småfix. På rapporten har jag skrivit abstract och ett diskussionskapitel där jag bland annat summerat mitt arbete, satt det i ett större perspektiv, funderat på vilken praktisk användning som det kan leda till samt hur vidare forskning kan gå vidare från mitt arbete. Dessutom har jag fått lite kommentarer från min handledare och examinator om saker som behöver förbättras, men det har mest varit formalia eller att förtydliga vissa saker och inte inneburit något större jobb hittils. Sammanlagt har jag gjort ett bra arbete och handledaren sa att sett till processen så ligger jag på VG-nivå.

Nästa sak som kommer nu på torsdag (1/6) är en presentation av mitt projekt på 20 minuter. Därefter ska jag opponera på en annan rapport som jag har läst igenom under den här veckan. Det vill säga kritisk granska, plocka ut vad som är bra med rapporten, vad som är mindre bra samt argumentera för mina åsikter. Eftersom jag fortfarande läser på halvtid så har jag haft god tid på mig att göra det här jag hoppar dessutom över en tentamen för att kunna fokusera på det här (och för att jag inte orkar plugga). Jag har erfarenhet från många presentationer tidigare under min skolgång så det ska inte bli några problem. På det området har jag utvecklats väldigt mycket sedan första årskursen på gymnasiet... Nu när jag pratar om något som jag vet mycket om och har jobbat flera månader med så brukar det flyta på ganska lätt.

Under kursen så har jag lärt mig att skriva vetenskapliga artiklar. Skriftspråket förbättras dessutom alltid när man skriver rapporter som granskas, men än är det inte 100%-igt. För ämnet datavetenskap, MDI (människa-dator interaktion) och ämnesområdet annonser på Internet så tycker jag att jag har tillfört lite kunskap. Min undersökning var relativt stor, för att vara ett examensarbete på C-nivå. Jag har iofs inte några resultat som skiljer sig märkbart från vad som tidigare har behandlats i forskningsartiklar, men att bekräfta och empiriskt bevisa att några av teserna håller kan vara ett tillägg för vetenskapen också. De viktigaste slutsatserna från mitt arbete, där jag alltså jämförde Internetannonser, var:
  • Extrafönster är inte en effektiv annonsform på Internet utan mest irriterande och det är inte ett dugg lockande att klicka på den typen av annonser.
  • Banner Blindness, alltså att Internetanvändare skärmar av annonser på Internet, gäller för alla typer av annonser. Inte bara grafiska bildannonser (banners), som har kommit fram i tidigare undersökningar.
  • Rena textlänkar är något mer lockande att klicka på än bilder, då Banner Blindness förekommer i mindre grad på denna typ av annonser.
Detta blir min sista bloggpost om mitt examensarbete. Framöver kan ni läsa om de webbsidor som jag har konstruerat och grundliga småtips rörande funktioner på dessa. Då jag börjar närma mig slutet på min skolgång nu så kan det även hända att jag i framtiden får något jobb som har att göra med webbdesign.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar