Deltagarna gjorde först tre uppgifter på webbplatsen, som gick ut på att leta reda på filmer med vissa kriterier på en webbplats som jag skapat. Den första uppgiften var att deltagaren skulle hitta priset på filmen Star Wars III. Vad som inte nämndes i uppgiftsbeskrivningen var att det egentliga syftet med uppgiften var om deltagarna skulle använda någon av annonserna för att hitta produkten. Det fanns fem olika pris på filmen om deltagaren letade igenom hela webbplatsen. Ett medvetet val var att inte skriva i uppgiften att det var det lägsta priset som skulle anges. Detta skulle få deltagarna att söka igenom webbplatsen mer noggrant, på ett sätt som inte är naturligt när han eller hon vanligtvis besöker webbplatser. Dessa olika pris fanns på filmen:
- Extrafönster: 169:-
- Sökboxlänkar: 179:-
- Grafiska webbannonser: 199:-
- Textlänkar: 249:-
- Hitta filmen utan att klicka på någon annons: 209:-
Den tredje uppgiften gick ut på att hitta en film för under 200 kronor. Här var deltagaren tvungen att använda någon annons för att klara uppgiften, eftersom alla filmer på huvudsidan kostade minst 209 kronor. Text- och bildannonserna syntes på varje undersida av webbplatsen, och extrafönstret med reklam om billiga filmer dök upp när deltagaren gick in på länken för att titta på DVD-filmer på webbplatsen (om inte webbläsaren blockerade dem). Därför borde inte uppgiften inte så svår att klara, om deltagarna bara förstod att det var tillåtet att hitta filmen från en annan webbplats. Syftet med frågan var att se om Internetbesökare helt skärmar av annonser från webbplatser. Tidigare undersökningar har konstaterat att detta förekommer för grafiska webbannonser, begreppet har fått namnet "Banner Blindness".
Viktigt att notera är att det inte finns några rätt eller fel svar. Även om deltagaren inte har klarat av uppgiften så innebär det inte att han eller hon har gjort sämre ifrån sig än de om hittat de lägsta prisen för varje produkt. Att några inte klarat uppgiften kan bero på att de missförstått att de får använda sig av annonserna. Det kan också bero på att de skärmat av annonserna helt och hållet eftersom de är så vana vid att annonser inte brukar innehålla någon intressant information.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar